Objawy -

Objawy

objawy.org.pl




Czy śpiochy częściej chorują? Kiedy zbyt wiele snu szkodzi?

 

Sen to jedna z naszych głównych potrzeb fizjologicznych. Bez niego nie możemy funkcjonować, a jego niedobór ma bardzo poważne konsekwencje: od rozdrażnienia i spadku koncentracji, poprzez depresję, aż po nadwagę i choroby serca. Wysypiać się więc trzeba. Jednak nadmiar snu okazuje się mieć równie groźne skutki. Jeżeli śpisz więcej niż 8 godzin na dobę, powinnaś dla własnego dobra zmienić ten nawyk.

Jak nadmiar snu wpływa na psychikę?

Krótka odpowiedź brzmi: źle. Za dużo snu uczyni Cię bowiem przygnębioną, rozdrażnioną, bez energii do działania. Pogorszy Twoją pamięć i koncentrację, wpłynie negatywnie na efektywność w pracy i stosunki z otoczeniem. Już samo poczucie, że znów spałaś więcej, niż zaplanowałaś, z pewnością pogorszy Twoje samopoczucie. Osoby, które śpią długo, przeważnie wstają z łóżka rozleniwione i wszystko robią kilka razy wolniej niż ranne ptaszki, a to daje poczucie zmarnowanego czasu.

Są okresy, kiedy potrzeba dłuższego snu jest naturalna - na przykład, gdy jesteś chora lub masz dużo stresów. Wówczas organizm musi się zregenerować i możesz pozwolić sobie na spędzanie w łóżku więcej czasu niż zazwyczaj. Jednak kilka dni leniuchowania wystarczy, bo oprócz fatalnego samopoczucia zafundujesz sobie problemy zdrowotne.

Oto kilka konsekwencji zbyt długiego snu:

  • Większe prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy - obserwacje amerykańskich naukowców wykazały, że osoby, które śpią krócej niż 5 lub dłużej niż 9 godzin na dobę częściej zapadają na tę groźną chorobę (1).
  • Nadmiar snu jest powiązany z depresją - badania dowiodły, że 15% ludzi chorych na depresję śpi za dużo (1).
  • Nadwaga - kiedy śpisz długo, w ciągu dnia mniej się ruszasz, mniej spalasz, a to w dłuższej perspektywie czasu prowadzi do wzrostu wagi.
  • Bóle głowy, czyli najbardziej uciążliwa konsekwencja długiego spania. Wynikają one z zaburzenia pracy neuroprzekaźników w mózgu.
  • Bóle pleców - występują szczególnie wtedy, jeśli masz niewygodny, źle dobrany materac. Ponadto osoby, którym doskwierają dolegliwości dolnego odcinka kręgosłupa, powinny postawić na aktywny tryb życia.
  • Choroby serca - kolejne obserwacje wykazały, że występują one częściej u osób zbyt mocno kochających swoje łóżko... (1).



Jak się wreszcie obudzić?

Jeśli przywykłaś do dłuższego spania, czas zapomnieć o tym zgubnym nawyku. Przede wszystkim wyreguluj swój zegar biologiczny - wyznacz sobie stałe pory kładzenia się i wstawania, a następnie konsekwentnie ich przestrzegaj - nawet w weekendy! Będzie ciężko, owszem, ale trud się opłaci. W ciągu dnia staraj się być aktywna i spędzaj czas na świeżym powietrzu, a na trzy godziny przed pójściem do łóżka nie spożywaj posiłków, ani nie sięgaj po napoje z kofeiną. To zapewni Ci zdrowy, regenerujący sen.

1. Gary Wickman, Oversleeping Side Effects, HealthGuidance, dostęp: 25.03.2015


Pozostałe tematy: