Objawy -

Objawy

objawy.org.pl




Bolą cię oczy od pracy przed komputerem - przeczytaj, co możesz zrobić?

 

Pracujesz przed komputerem co najmniej parę godzin dziennie? Czujesz, że oczy są zmęczone, nadmiernie suche, bolą i pieką? Zadbaj o nie – istnieje kilka skutecznych metod, dzięki którym Twój wzrok będzie znacznie mniej obciążony.

Oczy w ferworze pracy

Wiesz, że wielogodzinne wpatrywanie się w ekran monitora to dla Twoich oczu olbrzymi wysiłek? Wyniki badań wskazują, że przez 8 godzin gałki oczne muszą wykonać. ok. 30 tys. ruchów ! (1) Co gorsza – prawie wcale wtedy nie mrugają (2 mrugnięcia na 1 min. zamiast 25). Ich powierzchnia szybko wysycha i zaczynasz odczuwać symptomy tzw. zespołu suchego oka. Cały czas spoglądasz na jeden obiekt, który znajduje się w niezmiennej odległości, co prowadzi do zawężenia naturalnego pola widzenia.

Zwykle już po upływie 6 godzin odczuwasz pierwsze objawy znużenia narządu wzroku (2). Gałki oczne są podrażnione i niewystarczająco nawilżone, nieraz też zaczerwienione. Im dłużej pracujesz przed komputerem, tym bardziej ból oka nasila się, podobnie jak inne dolegliwości. Czasem to pieczenie, szczypanie, albo wrażenie „piasku” pod powiekami. Może pojawić się chwilowe rozmazane widzenie obrazów „za mgłą” oraz nadwrażliwość na światło. Jak temu skutecznie przeciwdziałać?

Bolące oczy

Oczy wolniej męczą się, gdy…

Zadbaj o swoje stanowisko pracy, a przede wszystkim o odpowiednią odległość twarzy od ekranu. Monitor nie powinien znajdować się bliżej Ciebie niż na wyciągnięcie ręki, w odległości ok. 60-70 cm (3). Przyjmij pozycję na wprost ekranu (nie patrz „bokiem”), a oczy trzymaj na wysokości jego górnej krawędzi. Najlepiej, gdy środek powierzchni monitora leży 15-20 cm poniżej poziomu wzroku (4).

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakość pracy przed komputerem jest prawidłowe oświetlenie biurka, ekranu i klawiatury, a także całego pomieszczenia. Najczęściej, jak to możliwe, korzystaj ze światła dziennego, dzięki niemu ból oka wystąpi rzadziej albo wcale się nie pojawi. Gdy potrzebujesz sztucznego oświetlenia, pamiętaj, że abażur lampki przy monitorze nie powinien prześwitywać, tylko rzucać światło w górę i dół. Promienie nie mogą padać też bezpośrednio na klawiaturę lub ekran.

Co 3-4 godziny wietrz pomieszczenie, w którym przebywasz, zwłaszcza w zimie, gdy grzeją kaloryfery. Postaraj się utrzymać w nim optymalną temperaturę (ok. 20 st. C) i wilgotność powietrza (pow. 50 proc.) (5). Niemniej ważne są systematyczne przerwy w pracy przed komputerem. W tym czasie często mrugaj i patrz w dal, najlepiej za okno. Dzięki temu oczy odzyskają zdolność widzenia trójwymiarowego (podczas patrzenia w dwuwymiarową płaszczyznę monitora chwilowo zatracają tę umiejętność). Wykonaj kilka ćwiczeń wzroku. Nie ruszając szyją, „kreśl” gałkami ocznymi okręgi – raz w lewo, raz w prawo, a potem – linie pionowe i poziome. Na chwilę przymknij powieki, a po kilku sekundach otwórz je i powtórz czynność. Nie zamykaj oczu, ale zasłoń je (np. dłońmi) i wpatruj się w ciemność.

Jeśli zadbasz o wzrok przed komputerem, zapewnisz mu odpoczynek i odpowiednie warunki pracy, unikniesz wielu dolegliwości. Możesz wesprzeć się też kroplami w postaci sztucznych łez, które zapobiegną bólom oczu, nawilżą je i przywrócą im naturalny blask.

 

1. WebMD, http://www.webmd.com/eye-health/computer-vision-syndrome, dostęp: 27.04.2015

2. Jw.

3. American Optometric Association, http://www.aoa.org/optometrists/tools-and-resources/clinical-care-publications/environmentaloccupational-vision/computer-use-needs/computer-vision-syndrome-symptoms?sso=y, dostęp: 27.04.2015

4. J.w.

5. University of Maryland Institute for Advanced Computer Studies, http://www.umiacs.umd.edu/users/knkim/paper/ieee_smc99_hci-eyegaze.pdf, dostęp: 27.04.2015



Pozostałe tematy: